Na Jagodną z Autostrady Sudeckiej
- Jagodna jest (prawie)najwyższym szczytem Gór Bystrzyckich,
- Najpopularniejszy szlak na Jagodną prowadzi z Przełęczy Spalonej, od Schroniska Jagodna,
- Trasa od strony Autostrady Sudeckiej pokazuje „pazur” łagodnego szczytu jakim się wydaje Jagodna,
- Autostrada Sudecka jest przejezdna, chociaż nawierzchnia jest zniszczona.
Kilka słów o paśmie Gór Bystrzyckich
Góry Bystrzyckie to rozległy masyw górski w Sudetach Środkowych, położony głównie w województwie dolnośląskim, w powiecie kłodzkim. Pasmo sąsiaduje z Górami Stołowymi i Obniżeniem Dusznickim na północy oraz z Górami Orlickimi na zachodzie. Góry Bystrzyckie charakteryzują się dużą lesistością, małym zaludnieniem i słabo rozwiniętą infrastrukturą turystyczną. To region atrakcyjny dla wytrwałych piechurów i rowerzystów górskich, poszukujących spokoju i miejsc wolnych od masowej turystyki. Nazwa gór pochodzi od rzeki Bystrzycy, która przepływa przez Bystrzycę Kłodzką.
Pasmo Gór Bystrzyckich rozciąga się z północnego zachodu na południowy wschód, z najwyższym szczytem Jagodną (985 m n.p.m.). Północna część gór to rozległe stoliwo górskie, natomiast część południowa to wyraźny grzbiet górski.
Autostrada Goeringa
Mimo znaków informujących o dostępnym objeździe, postanowiłam pojechać dziurawą i zniszczoną, ale kultową Autostradą Sudecką. Na trasie z Gniewoszowa do Spalonej, a szczególnie na odcinku od Przełęczy nad Porębą do Spalonej Drogi nazwa „autostrada” to duże nadużycie.
Droga wojewódzka nr 389, znana również jako Autostrada Sudecka, to trasa biegnąca przez Góry Bystrzyckie i Góry Orlickie w Sudetach. Ma długość około 42 km i łączy drogę krajową nr 8 na przełęczy Polskie Wrota z drogą krajową nr 33 w Międzylesiu. Wybudowana w latach 30. XX wieku, jest jedną z najwyżej położonych asfaltowych dróg w Polsce, oferując przepiękne widoki na Kotlinę Kłodzką, Masyw Śnieżnika i Dolinę Orlicy.
Autostrada Sudecka była częścią większego projektu Drogi Sudeckiej (Sudetenstraße), mającej łączyć całe Sudety. Zbudowana między 1931 a 1938 rokiem, droga miała pełnić zarówno funkcje turystyczne, jak i wojskowe. Świadczą o tym ruiny strategicznych obiektów obronnych w rejonie Przełęczy nad Porębą, co nadało drodze nieoficjalną nazwę „Autostrada Göringa”.
Po II wojnie światowej znaczenie militarne i turystyczne drogi spadło z powodu restrykcji związanych z podróżowaniem w strefie granicznej. Współcześnie droga służy głównie ruchowi lokalnemu, a w zimie na wielu odcinkach nie jest odśnieżana, co czyni ją nieprzejezdną.
Dzięki funduszom unijnym, w XXI wieku rozpoczęto renowację Autostrady Sudeckiej. Do 2006 roku wyremontowano odcinek Przełęcz Polskie Wrota – Zieleniec – Rozdroże pod Hutniczą Kopą, a w 2013 roku odcinek we wsi Gniewoszów.
Droga jest nie tylko trasą turystyczną, ale także miejscem o historycznym znaczeniu militarnym. Znajdują się tu liczne bunkry i schrony, takie jak te w rejonie Przełęczy nad Porębą i Przełęczy Spalonej. Obiekty te są interesującymi pozostałościami z czasów II wojny światowej.
Najpopularniejszy szczyt Gór Bystrzyckich
Jagodna ma dwa szczyty – północny, czasem mylnie nazywany Sasanką, o wysokości 985 m n.p.m., oraz południowy o wysokości 977,2 m n.p.m. Góra wznosi się w środku masywu, tworząc grzbiet z dwoma wzniesieniami, rozciągający się między Przełęczą Spaloną na północy a Przełęczą nad Porębą na południu. Wschodnie stoki opadają stromo w stronę kotliny, gdzie leżą Wyszki, Ponikwa i Poręba, natomiast zachodnie zbocza opadają w kierunku Doliny Dzikiej Orlicy. Jagodna znajduje się na europejskim dziale wodnym, gdzie wschodnie stoki odwadnia Nysa Kłodzka, a zachodnie Dzika Orlica.
Jagodna błędnie podawana jest jako najwyższa w Górach Bystrzyckich, a to wszytko przez wykaz szczytów do odznaki Korona Gór Polski. Odznaka zalicza szczyty, do których poprowadzony jest oficjalny szlak PTTK. Więc do Jagodnej prowadzi szlak, a do jej wyższej siostry – Jagodnej Północnej (985 m n.p.m.) już nie.
Góra jest zbudowana z granitognejsów i piaskowców, porośnięta lasem świerkowym z domieszką brzozy, buka i modrzewia. W latach 50. XX wieku wichury powaliły część drzew, tworząc polankę widokową na szczycie, z której można podziwiać Kotlinę Kłodzką, Masyw Śnieżnika, Góry Orlickie i Rów Górnej Nysy.
Przez Jagodną w XVI wieku przebiegała granica między Czechami a hrabstwem kłodzkim. Na początku XX wieku Kłodzkie Towarzystwo Górskie zbudowało na szczycie wieżę widokową, którą przed 1939 rokiem zastąpiono wieżą triangulacyjną. W 2019 roku na szczycie powstała nowa, 23-metrowa wieża widokowa.
Trasa na Jagodną od Autostrady Sudeckiej
Zaskakujący wariant wejścia na ten najpopularniejszy szczyt Góry Bystrzyckich, szczególnie dla znających szlak niebieski prowadzący na Jagodną z Przełęczy Spalonej, od Schroniska PTTK Jagodna. Ścieżka leśna prowadząca do szczytu Jagodna jest stroma, kamienista, pokazuje „pazur” Gór Bystrzyckich. Na tej trasie można się zmęczyć – tak naprawdę.
Na Jagodną warto wybrać się ze względu na wieżę widokową. Szczyt jest zalesiony, więc nie oferuje żadnych widoków. Wieża zawsze działa jak magnes na turystów.
Polecam mimo wszystko tę trasę, jako wariant wejścia na popularny szczyt ścieżką bez tłumów.