Rudawy Janowickie

2-4h

30/04/2023

Brzeźnik – góra na 3 piątki

1. Poziom trudności: łatwa. Trasa w formie pętli.
  2. Czas trwania: ok. 3 h, dystans ok. 8 km.
  3. Trasa niedostępna dla wózków, będzie ciekawa dla dzieci.
  4. Rower – tak.
  5. Pies – tak.

Wieś Bukowiec na Dolnym Śląsku

Bukowiec leżący na Dolnym Śląsku, w zachodnich Sudetach, a dokładnie w Rudawach Janowickich, jest punktem do zapamiętania na mapie dolnośląskich miejscowości. Bukowiec jest doskonały nie tylko do odpoczynku w pałacowym parku, ale jako punkt wypadowy wycieczek w okoliczne góry.

My zaplanowaliśmy z Bukowca dwie trasy: na szczyt Mrowiec oraz górę Brzeźnik. Obydwa szczyty znajdują się na liście punktów do odwiedzenia dla zbierających pieczątki do odznaki Miłośnika Rudaw Janowickich. Oba szczyty są niezbyt wysokie, znajdują się w paśmie Wzgórz Karpnickich.

Brzeźnik – szczyt do odznaki Miłośnika Rudaw Janowickich

Brzeźnik, podobnie jak Mrowiec swoją popularność zyskał parę stuleci temu, kiedy okolice Bukowca stały się szerzej znane wśród zamożnych turystów i letników. Na szczycie Brzeźnika zostały wtedy postawione ławki, a także wyznaczono wiele ścieżek spacerowych.

Obecnie góra Brzeźnik przeżywa swój renesans, a to wszystko za sprawą postawionej na szczycie niewielkiej platformy widokowej. Na szczycie, a dokładnie na Babich Skałach znajduje się punkt widokowy na Kowary i dalej na Karkonosze, a nawet na samą  Śnieżkę. A na polance poniżej szczytu jest zbudowana drewniana platforma, stoi także drewniany stół i ławy. Miejsce świetnie nadaje się na piknik.

Samochód zostawiliśmy na bezpłatnym parkingu w Bukowcu, w okolicach dawnego pałacu. W Bukowcu jest wiele darmowych parkingów, np. przy Stodole czy przy Kościele.

Szlak na Brzeźnik z Bukowca

Tym razem podążaliśmy za szlakówkami czerwonymi, które łączyły się na chwilę z niebieskim szlakiem św. Jakuba. Szlak początkowo prowadzi przez centrum wsi. Nie jest to złe rozwiązanie. Dzięki temu mieliśmy okazję zobaczyć zabytki Bukowca – dwa kościoły, a także dalszą część miejscowości. Na skrzyżowaniu ul. Robotniczej z ul. Wiejską, przy kościele św. Jana Chrzciciela skręciliśmy w prawo (tu także jest oznaczony parking). Dalej idziemy niebieskim szlakiem, chwilowo nadal asfaltową drogą. Mijamy po prawej stronie budynek Schroniska Młodzieżowego „Skalnik” – jest to jedno z kilku miejsc noclegowych w Bukowcu. Widzieliśmy po drodze domki na wynajem, ogłoszenia o wolnych pokojach, a także pensjonat. A więc nawet w niewielkim Bukowcu znajdzie się miejsce noclegowe.

Skalna Brama Klöbera

Po ok. pół godzinie w końcu schodzimy z asfaltu i wchodzimy do lasu. Zaraz na początku, przy ścieżce mamy pierwszą ciekawostkę. Po lewej stronie wyrasta dość duża formacja skalna. Skały to granity, które naturalnie zostały rozrzucone w taki sposób, że utworzył się prześwit w kształcie „bramy”. Nazwa — Skalna Brama Klöbera ma podobno upamiętniać pobyt w Bukowcu szwajcarskiego naukowca o tym właśnie nazwisku. Z najwyższych skał widoki nie są szczególnie ciekawe, ale miejsce jest niezwykle magiczne. Trudno uwierzyć, ale podobno przed wojną była tu platforma widokowa z panoramą na Karkonosze. Poniżej znajduje się głaz z wyrytą datą 1795 r. – jednak nie ma pewności, co dokładnie oznacza ta data.

Brzeźnik – góra na 3 piątki

Od Skalnej Bramy do Przełęczy pod Brzeźnikiem jest zaskakująco ostro pod górę. Rudawy do tej pory były dla nas łaskawe, a tu trzeba się jednak trochę zmęczyć. Droga płynie szybko, idziemy przez piękny las mieszany. Na Przełęczy mijamy kilka zabudowań, trochę gubimy ścieżkę, ale finalnie dochodzimy do ul. Wiejskiej w Kowarach. Na szczęście asfaltem idziemy tylko chwilę i szybko skręcamy na łąkę, gdzie czeka oznaczona ścieżka – odejście na Brzeźnik.

Na szczyt Brzeźnika ścieżka także idzie ostro pod górę. Ale to już naprawdę chwila i jesteśmy na górze. Brzeźnik (555 m n.p.m.) jest często nazywany górą na 3 piątki. Nic dziwnego – widoki są pierwsza klasa!

Trasa powrotna trochę poza szlakiem

Z Brzeźnika schodzimy najpierw chwilę po własnych śladach – szlakiem niebieskim. Wypatrujemy leśnej drogi, aby poza szlakiem wrócić trochę inną trasą. Jak wcześniej wspominałam, ścieżki w obrębie Brzeźnika zostały wytyczone wieki temu, ale najpewniej dalej są wykorzystywane, skoro są widoczne. Znajdujemy odejście od szlaku niebieskiego, skręcamy w lewo i idziemy przyjemną i dosyć szeroką drogą leśną. Do Bukowca dochodzimy najpierw cały czas tą drogą, później szlakiem niebieskim św. Jakuba, na który wchodzimy na ul. Tokarskiej w Bukowcu.

Po drodze zatrzymujemy się w Artystycznej Stodole na popołudniowy odpoczynek. Trasa miała 8 km, a więc należy nam się nagroda!

Jestem niezmiennie pełna zachwytu dla Rudaw, rudawskich miejscowości, szlaków, a także ścieżek poza szlakami. Co rusz wpadamy na ciekawe miejsce, historia przeplata się z chwilą obecną i nadaje to naszym wycieczkom wiele wartości.

trasygorskie.pl dziękują Basi i Wojtkowi za kolejny przepiękny wpis. Poniżej mapa tej ciekawej wycieczki.