Kasprowy Wierch

Średnia

4-6h

23/10/2021

To kolejny wpis Gosi Gamracy, której dziękujemy za współtworzenie naszej strony. Tym razem klasyka – Kasprowy Wierch. Wielu turystów wjeżdża tam kolejką, nieraz stojąc w wielkiej kolejce do niej. A my pytamy: po co? Skoro zdrowiej i taniej jest podejść. Trasa nie jest specjalnie wymagająca. Opis trasy na Kasprowy Wierch prowadzi przez Myślenickie Turnie.  Proponowana opcja jest najkrótsza.

Opis skrócony:

• Start: z Kuźnic najlepiej dojechać busem, najbliższe parkingi płatne znajdują się około 1,5 km od Muzeum Tatrzańskiego Parku Narodowego
  • Brak możliwości pójścia z psem – teren Tatrzańskiego Parku Narodowego
  • Trasa średnia, zajmuje od 5 godz do 5 godz 30 min, podejścia są dość wymagające (suma podejść wynosi 1068 m), długość trasy (13 km)
  • Brak możliwości przejechania wózkiem dziecięcym, trasa może być za trudna dla dzieci
  • Brak możliwości przejechania rowerem – teren Tatrzańskiego Parku Narodowego

Przebieg trasy znajduje się pod opisem.

Do Kuźnic z centrum Zakopanego dojechaliśmy busem (w sezonie często kursują). Kasprowy Wierch ze względu na kolejkę linową prowadząca na szczyt bez względu na pogodę jest obleganym miejscem wśród turystów. Zachęcam gorąco do skorzystania z własnych nóg, zapewni to na pewno ogromną satysfakcję. Na ul. Mieczysława Karłowicza można pozostawić samochód na płatnym parkingu, ale stamtąd należy przejść około 1,5 km w stronę stacji kolejki na Kuźnicach.

Z Kuźnic (okolice dolnej stacji kolejki) kierowaliśmy się zielonym szlakiem, który na początku prowadził przez kamienistą drogę, przy rozdrożu szlaków podążaliśmy prosto. Poniżej zdjęcie z początkowego odcinka trasy.

Wkrótce niebieski szlak odbija w prawo i prowadzi na Halę Kondratową oraz Giewont. Szlak, którym szliśmy, dalej prowadził wzdłuż Doliny Bystrej idalej idąć przez las doszliśmy do Myślinieckich Turni, gdzie znajduje się stacja przesiadkowa kolejki linowej. W tym miejscu ukazał nam się w oddali Giewont oraz Kopa Kondratowa. Cały czas podążaliśmy tym samym szlakiem  po kamiennych stopniach aż w końcu doszliśmy do piętra kosodrzewiny i widoki stały się bardziej atrakcyjne i z czasem podążając do góry ukazały nam się szczyty Tatr Wysokich.

Kilka widoków na zdjęciach poniżej.

W końcu doszliśmy na szczyt, poniżej Kasprowego Wierchu (1987 m.n.p.m) znajduje się górna stacja kolejki, obserwatorium meteorologiczne oraz budynek, w którym jest kiosk, WC, poczekalnia, przechowywania nart oraz zimowa stacja TOPR .

Zdjęcia ze szczytu i mapka poniżej, powrót tym tą samą trasą.