Maciejowa i Stare Wierchy

4-6h

30/01/2022

Maciejowa i Stare Wierchy w Gorcach

Zabieram Was na ciekawą, nietrudną, zimową wycieczkę na Maciejową (775 m n.p.m.) i Stare Wierchy (967 m n.p.m.). Oba szczyty znajdują się w Gorcach, a wycieczka swój punkt startu i mety ma w Rabce Zdroju.

Podstawowe informacje o szlaku w skrócie:

1) Start: okolice ulicy Józefa Dietla w Rabce – Zdroju. Jest tu kilka bezpłatnych parkingów. Początek trasy wiedzie szlakiem czerwonym, który prowadzi asfaltową ulicą, przez kilkaset metrów.

2) Trasa – nawet zimą – jest po prostu łatwa. Warto więc zabrać ze sobą dzieci. Pies dozwolony. Przejażdżka tutaj to dobry pomysł dla Ski-Tourowców, choć podobno jeszcze ciekawszy pod tym względem jest pobliski Turbacz.

3) Po drodze jest Bacówka na Maciejowej i Schronisko na Starych Wierchach.

4) Trasa częściowo zalesiona, a częściowo widokowa.

Trasa Rabka Zdrój – Bacówka na Maciejowej.

Trasa zaczyna się wśród domów i w pierwszej części idziemy pośród pól. Tu pojawiają się piękne widoki, choć w dniu, w którym wchodziliśmy było pochmurno. Tym niemniej udało się zaobserwować Luboń Wielki (zdjęcie poniżej).

Na szlaku znajduje się także pewien tajemniczy granitowy kamień, poświęcony Burzanowi. Początkowo myślałem, że to jakiś fragment z „Sonetów Krymskich” Mickiewicza, ale frapowały mnie opisy nawiązujące do konia oraz podkowa na szczycie pomnika. Okazało się, że ktoś (nie wiem kto) wystawił ten kamień i napisał wiersz o koniu – Burzanie, na jego pamiątkę. Pomnik poniżej.

My podążaliśmy dalej, a trasa stała się nieco bardziej zalesiona i przypominała mi niedawną wycieczkę zimową na Gorc.

Zdjęcie obrazujące poziom trudności szlaku na tym odcinku – poniżej. Pokazuje ono także piękno polskich gór w zimie.

Po nieco ponad godzinie drogi dotarliśmy do Bacówki na Maciejowej. Jest to bardzo urokliwa i zadbana Bacówka. W środku można poczytać o pomyśle PTTK dotyczącym Bacówek. Otóż zaczęły one powstawać w latach 70-tych XX wieku, jako obiekty tworzone według jednego projektu architektonicznego, przeznaczone dla turystów indywidualnych (nie dla grup zorganizowanych), zwykle dla jednorazowego noclegu. Ich pomysłodawcą był Edward Moskała, człowiek mający wielki wpływ na rozwój polskiej turystyki górskiej. Powstało 13 Bacówek w polskich górach m.in. na Krawcowym Wierchu  , Rycerzowej, Pod Małą Rawką.

Zdjęcie Bacówki na Maciejowej poniżej.

Maciejowa – Stare Wierchy zejście, podsumowanie i mapa.

My jednak mieliśmy dzisiaj jeszcze jeden szczyt do zdobycia – Stare Wierchy i znajdujące się nieopodal Schronisko. Ruszyliśmy więc i po niecałej godzinie doszliśmy do celu. Zdjęcia Schroniska poniżej

Zdecydowaliśmy się na zejście nieco innym wariantem – ze Schroniska szlakiem żółtym i zielonym. Jest to odcinek zalesiony, znajduje się tam ścieżka edukacyjna.

Polecam tą wycieczkę.

Tego dnia było wietrznie, pochmurno i zimno, było także kilka wypadków lawinowych w Tatrach. My na tej trasie czuliśmy się pewnie i bezpiecznie. Mapa poniżej.