Pod Bilou Skalou

2-4h

03/07/2022

Wycieczka w Górach Złotych, na pograniczu Polsko-Czeskim

1. Poziom trudności: średni.
  2. Czas trwania: ok. 3 godzin, dystans ok. 8 km.
  3. Trasa niedostępna dla wózków.
  4. Rower – tak.
  5. Pies – tak.

Wstęp, początek szlaku, szczyt Pod Bílou Skálou.

Właściwie całe południowe tereny przygraniczne Polski to tereny górskie.

Z racji odległości od mojego miejsca zamieszkania, najczęściej jestem na pograniczu Polski i Czech. Wybieram prawie zawsze góry. Mogą to być: Karkonosze, Góry Izerskie, Góry Stołowe, Góry Złote, Masyw Śnieżnika

Moja trasa wycieczki na terenach przygranicznych w Górach Złotych rozpoczęła się w malutkiej czeskiej wsi – Travna. Samochód zaparkowaliśmy na poboczu, pod drzewem, dbając, aby nie wjechać na czyjąś posesję.

Zaraz na drzewie znaleźliśmy szlakówki koloru niebieskiego. Trzymając się szlaku, idziemy wąską i kamienistą ścieżką, mijając po drodze małą Kaplicę odpustową Matki Boskiej z La Salette ze źródełkiem mającym podobno cudowne właściwości. Ścieżka momentami wspina się dość ostro pod górę, momentami wypłaszcza się, trasa jest cały czas zalesiona. Dochodzimy do rozejścia szlaków Pod Travnou, gdzie zmieniamy szlak na zielony. Tym szlakiem dochodzimy do punktu Pod Bílou Skálou  (737 m n.p.m.). Tu jest wiata turystyczna, duże skrzyżowanie dróg leśnych i rozejście szlaków. My, wybierając szlak czerwony, chcemy dojść do Góry Borówkowej. Trasa jest bardzo ładna, niestety na widoki trzeba poczekać do szczytu góry i wieży widokowej.

Góra Borówkowa, wieża widokowa.

Na górze Borówkowej (900 m n.p.m.) zatrzymaliśmy się na dłużej – otwarty był sklepik z czeskim, chłodnym piwem…

Na szczycie jest wieża, są drewniane ławy, a nawet hamaki. Nic więcej nie trzeba do szczęścia.

Zeszliśmy szlakiem łączonym niebiesko — czerwonym, aby po chwili wybrać kolor niebieski. Po drodze mamy fantastyczne widoki na Góry Złote.

Trasa wycieczki nie jest trudna, częściowo jest to pętla, ze wspólnymi fragmentami. Polecam szczerze tę opcję na upalne lipcowe dni, większość szlaku jest zadrzewiona, tylko gdzieniegdzie mamy ścieżki odsłonięte.

Po drodze mijaliśmy strumień, a w jednym miejscu zostawione były kubeczki, aby zaczerpnąć zimnej wody…Czy to nie jest uroczy zwyczaj?

Góry Złote to gwarancja spokoju i ciszy na szlaku. Niewielka liczba atrakcji jest tu atutem.

Na szlaku jedynie Góra Borówkowa jest miejscem bardziej popularnym i tu rzeczywiście bywa więcej ludzi.

Podsumowanie, zdjęcia i mapa.

Redakcja trasygorskie.pl dziękuje Basi Grzelczak za ciekawy opis. Zdjęcia i mapa poniżej.

Zdjęcie poniżej pokazuje szlak na szczyt Pod Bílou Skálou.

bila_skala_las

Kapliczka na szlaku na szczyt Pod Bílou Skálou.

Bila_skala_kapliczka

Ujęcie wody na szlaku na szczyt Pod Bílou Skálou.

Góry Złote, Bila Skała, ujęcie wody

Wiata Pod Bílou Skálou.

Góry Złote, Bila Skała, wiata

Wieża na Borówkowej z wewnątrz.