Skalnik

Łatwa

2-4h

21/10/2021

Najwyższy szczyt Rudaw Janowickich – Skalnik (945 m).

W skrócie:

• Trasa łatwa, krótka od 2 godz 10 min do 3 godz, podejścia nie są wymagające (suma podejść wynosi 374 m) a długość trasy 8,3 km
  • Brak możliwości przejechania wózkiem dziecięcym, trasa odpowiednia dla dzieci
  • Jest trasa rowerowa
  • Przebieg trasy znajduje się pod opisem i zdjęciami. Na jednym ze szczytów znajduje się punkt widokowy

Opis pełny:

Trasę rozpoczęliśmy od zaparkowania samochodu na parkingu na Przełęczy pod Średnicą, która znajduje się niedaleko Kowar. Kierowaliśmy się czerwonym szlakiem, który do Wilczyska prowadził drogą asfaltową (około 1 km). Droga prowadzi cały czas przez las, wzdłuż ścieżki znajdują się pruskie kamienie z nazwami ścieżek. Po przejściu około 2 km dochodzimy do Kamiennej Ławki gdzie znajduje się wiata oraz miejsce na ognisko.

Dalej cały czas kierowaliśmy się czerwonym szlakiem do momentu rozejścia szlaków znajdującego się przy pomniku dr Janusza Boisse (wybitnego nauczyciela, opiekuna harcerzy, pomysłodawcy i twórcy Harcerskiego Klubu Turystycznego „Tramp” oraz kabaretu „Kiełbie we Łbie”), aby dojść do punktu widokowego znajdującego się na Ostrej Małej (935 m.n.p.m.), skręciliśmy w lewo kierując się dalej ścieżką. Po drodze mijaliśmy ciekawe formacje skalne i w końcu doszliśmy do skały z platformą widokową, na którą się wchodzi po schodach wykutych w skale. Z platformy widokowej można podziwiać widok na Karkonosze, Góry Izerskie, Sokoliki, Góry Kaczawskie oraz Kotlinę Jeleniogórską.

Jeżeli chodzi o drogę na Skalnik (945 m.n.p.m.) to musieliśmy się cofnąć do rozdroża pod Ostrą Małą i dalej kierowaliśmy się niebieskim szlakiem, po 10 minutach doszliśmy do najwyższego szczytu Rudaw Janowickich i gdyby nie tabliczka informująca o tym to na pewno przeszlibyśmy dalej. Wierzchołek szczytu umiejscowiony jest po lewej stronie w głębi lasu tam też jest skrzyneczka z pieczątką, co zainteresuje głównie zdobywców Korony Gór Polskich.

Wracaliśmy tą samą drogą.

To kolejny wpis Małgosi Gamracy, której dziękujemy za współtworzenie strony.

Zdjęcia i mapka poniżej. Poniżej: szlak na Skalnik.

Ładny muchomorek blisko szlaku, aż żal nie sfotografować.
Wejście na platformę na Ostrej Małej.
Widok na Śnieżkę z Ostrej Małej.