Jałowiec

Średnia

2-4h

02/10/2022

Wycieczka na platformę widokową na Jałowcu w Górach Wałbrzyskich.

1. Poziom trudności: średnia. Trasa w formie pętli.
  2. Czas trwania: ok. 4 godzin, dystans ok. 10 kilometrów.
  3. Trasa niedostępna dla wózków, za długa dla dzieci.
  4. Rower – nie.
  5. Pies – tak.
  6. Kijki – mogą okazać się przydatne.

Wstęp, platforma widokowa

Drewniana platforma widokowa na szczycie Jałowca została oddana do użytku w 2017 roku. Od początku budzi zainteresowanie i cieszy się popularnością. Widoki z platformy są naprawdę niezłe – przede wszystkim wymienić najwyższy szczyt Gór WałbrzyskichBorową wraz z przylegającym do niej szczytem Kątna. Na północy mamy zabudowania Jedliny-Zdrój, na dalszym planie Masyw Ślęży, a przy bardzo dobrej widoczności mamy szansę zobaczyć nawet Sky Tower we Wrocławiu.

Jałowiec jest szczytem położonym w Górach Wałbrzyskich, dokładniej w paśmie Gór Czarnych. Jałowiec leży na terenie Parku Krajobrazowego Sudetów Wałbrzyskich na zachód od miejscowości Głuszyca.

Jałowiec jest górą pochodzenia wulkanicznego, zbudowany jest ze skał wylewnych, stoki są ostre, a szczyt zaznaczony wyraźnie.

Start wycieczki, szczyt

Na Jałowiec bardzo chciałam dostać się od strony Ptasiego Rozdroża. Tak planowałam trasę, a pomagała mi w tym aplikacja google maps. Nie był to najrozsądniejszy pomysł. Google ma specyficzne rozumienie dróg publicznych, co skutkowało tym, że z jednej strony trafiliśmy na teren posesji prywatnej, a z drugiej był koniec przejezdnej drogi.

Jednak dla chcącego nic trudnego. Mała modyfikacja trasy i siup – jesteśmy na szlaku. Start wycieczki miał miejsce w malutkiej wsi Rybnica Mała. Trafiliśmy na niewielki parking, był pusty, darmowy, niedaleko był nawet mały wodospad. Przeszliśmy przez drewniany most i od razu trafiliśmy do pięknego, jesiennego, bukowego lasu.

Trasa była bardzo przyjemna. Liście szeleściły pod nogami, a słońce przyświecało przez drzewa. Kawałek przeszliśmy szlakiem koloru niebieskiego, aby w Rybnicy Małej zmienić kolor szlaku na czerwony. W Rybnicy szlak prowadzi drogową asfaltową, aby po chwili wejść z powrotem do lasu. Skręcamy w lewo i ostrym podejściem dochodzimy do Przełęczy pod Wawrzyniakiem. Po drodze mamy widoki na zabudowania Jedliny.

Z Przełęczy kierujemy się na powrót niebieskimi oznaczeniami szlaku w stronę Jedlińca (735 m n.p.m), a później Jałowca (751 m n.p.m.). Trasa początkowo jest bardzo męcząca – podejścia dają w kość, są naprawdę ostre.

Na Jałowcu spotykamy dwie turystki. Na szczycie poza platformą widokową jest miejsce na ognisko, a także drewniane ławy, oznaczenie szczytu i tablica informacyjna. Warto zatrzymać się tu na odpoczynek.

Zejście z Jałowca

Ze szczytu Jałowca schodzimy do rozejścia szlaków Pod Jałowcem, gdzie zmieniamy szlak na zielony i dochodzimy do Jałowca Małego. Dalej cały czas zielonym szlakiem docieramy do Ptasiego Rozdroża. Ptasie Rozdroże to rozległa polana, która jest węzłem szlaków. Można z tego miejsca dojść do wieży widokowej na Borowej, dojść do Jedliny-Zdrój lub do Leśnego Berda.

My, śladem niebieskich szlakówek, docieramy do punktu wyjścia, czyli naszego parkingu.

To była bardzo satysfakcjonująca wycieczka w serce Gór Wałbrzyskich w samym środku pięknej, złotej jesieni.

Podsumowanie, mapa i zdjęcia

Redakcja trasygorskie.pl dziękuje Basi Grzelczak za kolejny bardzo ciekawy wpis z Gór Wałbrzyskich. Poniżej mapa i zdjęcia.