Ślęża (szlakiem niebieskim)

Średnia

2-4h

06/11/2021

Wycieczka na Ślężę (718 m n.p.m.) najładniejszym, ale najtrudniejszym szlakiem – niebieskim.

W skrócie:

1. Poziom trudności: średni, 370 m. przewyższenia.
  2. Czas trwania: ok. 3 godzin, dystans ok. 7 kilometrów.
  3. Trasa niedostępna dla wózków, a także małych dzieci.
  4. Rower – nie.
  5. Pies – tak.

Wstęp, Przełęcz Tąpadła, parking

Szlak niebieski na Ślężę prowadzi przez najpiękniejsze miejsca tej góry, a poziomem trudności potrafi zaskoczyć nawet wytrawnych turystów. Dużą część trasy zajmą nam podejścia, nie są to co prawda Tatry, ale tętno na pewno podskoczy.

Wybierając ten wariant szlaku, będziemy mieli okazję przejść przez piękny las bukowy, zobaczyć ciekawe formacje skalne, a nawet doświadczyć zmęczenia właściwego bardziej wymagającym trasom.

Startujemy z parkingu na Przełęczy Tąpadła – tu mała uwaga – jeden z parkingów zmienił zasady i jest odpłatny (14 PLN za cały dzień w weekend, a w okresie letnim – codziennie).

Początek szlaku, Skalna Perć, Olbrzymy, Śląski Olimp

Wybieramy początkowo najpopularniejszy szlak żółty na Ślężę, aby po kilkudziesięciu metrach zmienić na niebieski, skręcając w lewo. Ścieżka prowadzi prosto, co potrafi zmylić, ale pilnujmy się – szlak nagle skręca w prawo i dalej idzie pod górę. Tu zaczyna się prawdziwy szlak niebieski, podejście jest naprawdę wymagające. Idziemy wąską kamienistą dróżką, poprzecinaną gdzieniegdzie przewróconymi wichurą drzewami.

Szlak prowadzi między formacjami skalnymi: Skalną, Czopem, a Kazalnicą. Tu musimy uważać, kamienie bywają śliskie, czasem są luźne, a szlak zaskakuje swoją zmiennością kierunku.

Ze skał idziemy w dół ścieżką i dalej przez las, a następnie brzozowy młodnik. Dochodzimy do skrętu w lewo wychodzącego na drogę Piotra Włosta– tu mamy chwilę na złapanie oddechu. Nadal, śledząc szlak koloru niebieskiego, skręcamy kolejny raz ostro w prawo. To Skalna Perć – droga mocno pnie się do góry, kamienie i korzenie nie ułatwiają nam tej wędrówki. Dochodzimy szlakiem do skał Olbrzymków – to piękna formacja, znajdą się tu szczeliny, a nawet jaskinie. Prawdziwa gratka dla wielbicieli trudniejszych górskich terenów. Z góry widać już Ślężę dość dobrze, wydaje się, że jest na wyciągniecie ręki…

Schodzimy po wielkich głazach, a później gęstym i ciemnym lasem iglastym idziemy do przodu. Po chwili wypłaszczenia terenu – kolejna wspinaczka. Tym razem porządne kamienne schody prowadzą nas na Śląski Olimp. Wejście na szczyt szlakiem niebieskim od tyłu góry pozwala częściowo uniknąć tłumów na polanie, możemy odpocząć na drewnianej ławeczce, aby po chwili wejść na wieżę widokową.

Szczyt, zejście, podsumowanie, mapa i zdjęcia

Wieża przy ładnej pogodzie pozwala podziwiać panoramę na cztery strony świata – zobaczymy Wrocław, Karkonosze, Góry Sowie, Zalew w Mietkowie, a nawet Masyw Śnieżnika i Góry Opawskie.

Z góry na Przełęcz Tąpadła najkrótsza i najłatwiejsza droga wiedzie żółtym szlakiem – to ok. 0,5 h.

Redakcja trasygorskie.pl dziękuje Basi Grzelczak za kolejny świetny wpis. Poniżej mapa i zdjęcia z tej wycieczki.