Stryb z Przełęczy nad Roztokami

2-4h

24/07/2023

Wycieczka na Stryb w Bieszczadach

1. Trasa łatwa, ale niezbyt krótka. Do przejścia 9 kilometrów, około 517 metrów w górę i w dół,
  2. Po drodze nie ma żadnego schroniska,
  3. Można pójść z psem, choćby dlatego, że trasa prowadzi granicą polsko – słowacką, a nasi południowi sąsiedzi nie robią z psami żadnego problemu,
  4. Szczyt jest zaliczany do Korony Bieszczadów.

Korona Bieszczadów

Piękny niedzielny poranek, więc cel mógł być tylko jeden – Bieszczady i kontynuacja przygody pod tytułem „Korona Bieszczadów”. Mam takie założenie, że wszystkie trasy w ramach tego projektu przechodzę z moją mamą. To cudowna przygoda.

Odznaka „Korona Bieszczadów” jest odznaką regionalną Oddziału Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego „Ziemia Sanocka” w Sanoku. Aby zdobyć koronę trzeba przejść szlaki z listy.

Oto lista niektórych szczytów wchodzących w skład Korony Bieszczadów:

• Tarnica (1346 m n.p.m.) – Najwyższy szczyt Bieszczadów Wysokich, oferujący imponujące widoki na okoliczne tereny,
  • Halicz (1333 m n.p.m.) – Kolejny ważny szczyt w Bieszczadach Wysokich, popularny wśród turystów,
  • Rozsypaniec (1287 m n.p.m.) – Szczyt znajdujący się na granicy polsko-ukraińskiej, często odwiedzany ze względu na niezwykłe widoki,
  • Bukowe Berdo (1312 m n.p.m.) – Jedna z ikonicznych gór w Bieszczadach, charakteryzująca się malowniczym krajobrazem,
  • Połonina Caryńska (1297 m n.p.m.) – Rozległa połonina, na której znajdują się charakterystyczne skałki i formacje skalne,
  • Połonina Wetlińska (1253 m n.p.m.) – Kolejna połonina z widokami na malownicze doliny i kotliny,
  • Rabia Skała (1199 m n.p.m.) – A tam przepiękne widoki z tarasu widokowego,
  • Połonina Osadzka (1157 m n.p.m.) – Wyróżnia się charakterystyczną formą oraz roślinnością,
  • Wielka Rawka (1304 m n.p.m.) – Szczyt położony na granicy polsko-ukraińskiej, oferujący rozległe widoki na okolicę,
  • Tarnica Mała (1226 m n.p.m.) – Mniejsza wersja Tarnicy, ale także popularny cel wycieczek,
  • Jasło (1153 m n.p.m.)

Właśnie w ramach zdobywania odznaki Korony Bieszczadów wybrałyśmy się na szczyt o zagadkowo brzmiącej nazwie – Stryb.

Wycieczka na Stryb – gdzie zaparkować, który szlak wybrać??

Wybrałyśmy tym razem Stryb, który postanowiłyśmy zdobyć z Przełęczy Nad Roztokami. Samochód zostawiamy na niewielkim parkingu, następnie podążamy na samą Przełęcz.

Przełęcz nad Roztokami leży na granicy polsko-słowackiej, na wysokości 801 m n.p.m. Na Przełęczy znajdziecie wieżę widokową. Co prawda wieża nie jest imponujących rozmiarów, ale przy dobrej pogodzie złapiecie stąd widoki.

A więc wędrówkę zaczynamy od podziwiania widoków. Szybka kanapka na górze tarasu i ruszamy w drogę. Będą nas prowadzić kolory szlaków niebieski i czerwony, a ukojenie przed upałem daje szlak, który prowadzi w dużej mierze przez las.

Droga na Stryb

W pierwszej kolejności dochodzimy do szczytu Rypi Wierch – 1003 m n.p.m. Po zdobyciu tej górki czeka nas raczej spokojny spacer, z mniejszymi lub większymi wzniesieniami po drodze. I tak dochodzimy do kolejnego szczytu Sinkowej 995 m n.p.m. oraz do Manewy (ten jest nieoznaczony). Po wyjściu z lasu nareszcie pojawiają się okienka widokowe. Jeszcze parę kroków przed nami i docieramy na Stryb.

Stryb – 1011 m n.p.m. to szczyt zalesiony, więc nie spodziewajcie się widoków, a jedynie niewielkich prześwitów pomiędzy drzewami.

Na górze spotykamy 4 innych wędrowców i to w zasadzie były jedyne osoby napotkane na szlaku. Do auta wracamy tą samą drogą. Za Nami 4 godziny cudownego spaceru. Obie z mamą jesteśmy zachwycone tą górką. Pomimo tego, że droga wiedzie głównie przez las, ma ten szlak coś w sobie. A co to jest? Pewnie trzeba się wybrać i samemu ocenić.

Podziękowania

Warto jeszcze raz podkreślić, że autorka wpisu, Ania, nie wyruszyła w tę wyprawę sama – towarzyszyła jej jej mama, co dodatkowo uczyniło tę wędrówkę jeszcze bardziej wyjątkową.

Należy również zaznaczyć, że dochód z tego wpisu zostanie przeznaczony na cele charytatywne. Dzięki tej inicjatywie, piękna przygoda w Bieszczadach nie tylko przyniosła niezapomniane wspomnienia, ale także przyczyniła się do wsparcia potrzebujących. Dodatkowo, trasa wycieczki pozwoliła nam doświadczyć uroku i piękna Ciśniańsko-Wetlińskiego Parku Krajobrazowego, który wpisuje się w malowniczy krajobraz Bieszczad.