Kudłoń

Średnia

do 2h

06/08/2022

Wycieczka na Kudłoń (1274 m n.p.m.) w Gorcach.

W skrócie:

Kudłoń to czwarty co do wysokości szczyt w Gorcach, położony na północny wschód od Turbacza, w grzbiecie łączącym Turbacz z Beskidem Wyspowym. Jest najwybitniejszym szczytem Gorczańskiego Parku Narodowego. Jego nazwa wywodzi się od nazwiska Kudeł bądź Kudła.

Nasza trasa przebiegała następująco: Rzeki Trusiówka – Polana Podskały – Gorc Troszacki – Polana Pustak – Kudłoń – Polana Podskały – Dolina Gorcowego Potoku – Rzeka Trusiówka. Szczegóły na mapie pod opisem.

Dystans: 12,5 km

Czas: 4:45 h (z długimi przerwami i wolnym tempem)

Opis pełny – wstęp, parking, początek szlaku

Pobudka przed 4.00 i… Ta wyprawa miała wyglądać zupełnie inaczej. Celem było przejście z północy na południe, przez Kudłoń, Turbacz i Kiczorę. Niestety zacne plany pokrzyżowała pogoda, więc postanowiliśmy zaatakować jedynie Kudłoń, a wyżej wspomnianą trasę zostawiamy sobie na wrzesień.

Parkujemy przy polu namiotowym. Wcześniej wpisując w nawigację: Rzeki Trusiówka docieramy do samego celu. Płacimy za parking i wstęp do Parku i startujemy.

Polana Podskały, Kudłoń

Eh, te Gorce. Kto tu raz przyjedzie, zakocha się na wieczność.

Pomimo tego, że pogoda w jedną godzinę z bardzo słonecznej zmieniła się w mglistą i deszczową, nie odpuściliśmy. Towarzyszył nam Grześ, który bardzo dobrze zna te rejony, więc był wspaniałym przewodnikiem. A roztaczające się widoki mogłyśmy sobie tylko wyobrazić. I tak na przykład z jego opowieści wynika, jak zachwycającą jest Polana Podskały, z której widzimy Gorc, Kudłoń, czy też Babią Górę oraz liczne wierzchołki Beskidu Wyspowego. To, co nadaje nietuzinkowy klimat temu miejscu, to szałasy, które już trochę niszczeją – są one pozostałością po pasterstwie górali zagórzańskich, którzy zamieszkiwali część Beskidu Wyspowego oraz północną stronę Gorców.

Poza tym ten teren jest zjawiskowy. Napotkamy tu wszystko, niesamowite hale i widokowe polany oraz bajkowe i tajemnicze lasy. Fauna i flora jest tutaj zachwycająca, nawet w taki ponury dzień, jak ten. Pomimo pory roku (sierpień), otoczenie było niesamowicie intensywne, nasączone zielenią i wiosenną świeżością.

Spotkaliśmy po drodze przemiłe Panie, które mieszkają w okolicy i zbierają w tym czasie borówki. Mieliśmy okazję chwilę porozmawiać.

Co było niesamowite w tym dniu to niezliczona ilość biegaczy na tym szlaku. W ten weekend w Gorcach odbywał się Gorce Ultra-Trail. To wyjątkowy bieg, a do wyboru było pięć dystansów do: 102, 84, 48, 20 i 12 km. No, szacunek wielki dla wszystkich, których mijaliśmy.

Podsumowanie, podziękowania, mapa i zdjęcia

Podsumowując, to był wspaniały dzień, pełen spokoju i niesamowitego klimatu, który dają Gorce, pomimo tak ponurej pogody. Bo jak mówią Aga i Ania – nie ma złej pogody, są tylko złe ubrania.

To co ważne: trzeba patrzeć na mapy lub na znaki, bo my zgubiliśmy drogę przynajmniej dwa razy.

Sam szczyt jest zalesiony i nie ma stąd żadnych widoków. Ale rekompensuje to cała trasa na Kudłoń.

Redakcja trasygorskie.pl dziękuje Ani Szuberli za kolejny cudowny wpis. Pokazuje on, że pięknem polskich gór można się rozkoszować, bez względu na pogodę.

Co ważne, wpłata za ten wpis – jak zwykle – pójdzie na cele charytatywne. Niesamowite jest to, że Ania na codzień ciężko pracuje a w weekendy chodzi po górach, dla siebie, ale też, żeby pomagać innym. No i walnie przyczynia się do rozwoju naszej strony. DZIĘKUJEMY.

Poniżej mapa i piękne zdjęcia.