Mrowiec w Rudawach, park pałacowy w Bukowcu

do 2h

30/04/2023

Trasa na szczyt Mrowiec przez uroczy Park Pałacowy w Bukowcu

1. Poziom trudności: łatwa. Trasa w formie pętli.
  2. Czas trwania: ok. 4 h, dystans ok. 6 km.
  3. Trasa niedostępna dla wózków, ale zdecydowanie nadaje się dla małych dzieci
  4. Rower – tak.
  5. Pies – tak.

Najpiękniejsze szlaki Rudaw Janowickich

Przyznaję, że Rudawy Janowickie nie przestają nas zaskakiwać. Im więcej poznajemy szlaków i miejscowości w tym regionie, tym większy mamy apetyt.

Przeszliśmy już, wydawałoby się, większość wyznaczonych rudawskich szlaków, a także wiele miejsc poza szlakami. Byliśmy w najpiękniejszych miejscach w Rudawach. Przy Kolorowych Jeziorkach mieliśmy szczęście widzieć wszystkie stawy, co nie jest takie oczywiste. Podziwialiśmy zimowe widoki ze szczytu Sokolika i Krzyżnej Góry. Staliśmy pod imponującym Skalnym Mostem, krążyliśmy po skałach Lwiej Góry. W Rudawach chadzaliśmy często poza szlakami i to coraz bardziej nas wciągnęło. Przedzieraliśmy się przez śnieg po kolana na Świniej Górze, widzieliśmy pięknie położoną kopalnię dolomitów Rędziny, poznaliśmy zakamarki lasów w okolicach kamiennogórskiego osiedla Antonówka.

Przyszedł czas na kolejne trasy zaliczane do odznaki Miłośnika Rudaw Janowickich. Nie wszystkie szczyty są oszlakowane, ale każdy jest wart odwiedzenia.

Z zamiarem wejścia na szczyt Mrowiec udaliśmy się do Bukowca. Bardzo nas to miejsce zauroczyło.

Rudawska wieś Bukowiec

Bukowiec jest wsią leżącą na Dolnym Śląsku w Rudawach Janowickich, w Sudetach Zachodnich. Jest to miejscowość  z bardzo długą historią – pierwsze informacje o wsi pochodzą już ze średniowiecza. Za panowania bogatych rodów niemieckich zbudowany zostaje pałac, założone zostają także stawy rybne. Za czasów panowania w Bukowcu rodziny von Reden miejscowość staje się ośrodkiem kulturalnym, pałac i park są rozbudowywane. Niestety wojna przyniosła wsi ogromne zniszczenia.

Dopiero kilka lat temu Fundacja Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej rozpoczęła działania w kierunku przywrócenia świetności tej pięknej wsi.

Zabytki, jakie znajdują się w Bukowcu to:

– gotycki kościół św. Marcina z XVI w.

– zbór ewangelicki św. Jan Chrzciciela, z XVIII w.

– zespół pałacowy, z XVI-XIX w. czyli pałac, herbaciarnia, biblioteka Hrabiny, mauzoleum rodu von Reden, Opactwo, stodoła, park, amfiteatr, wieża widokowa.

Pałac dzisiaj przez nieudaną rewitalizację nie cieszy oka jak kiedyś. Obecnie budynek jest własnością Związku Gmin Karkonoskich.

Pałac i park Pałacowy w Bukowcu

Park pałacowy zrealizowany jest w stylu romantycznym. Jego centrum stały się stawy rybne, wokół których wytyczone są aleje spacerowe obsadzone drzewami. W parku znajduje się kilka sztucznych ruin, które położone są w niezwykle widokowych miejscach. Nie przypadkowo postawione są nawet ławki. W parku znajduje się wiele miejsc, gdzie można rozłożyć się z piknikowym kocem. Można wypożyczyć łódkę, aby popływać na Wielkim Stawie, a nawet zrobić ognisko na polanie.

Do Bukowca turyści przyjeżdżają zwiedzać park pałacowy i spędzić czas w tym przepięknym miejscu na wycieczce pieszej lub rowerowej. Wstęp do parku jest bezpłatny. Warto przy okazji wizyty w Bukowcu, szczególnie jak jesteście z dziećmi, zajrzeć do Muzeum W Dolinie Pałaców i Ogrodów. Wystawa to zdjęcia, grafiki i litografie, a także ręcznie wykonane makiety — miniatury jeleniogórskich rezydencji (zamków i pałaców). Wystawie towarzyszy oprawa dźwiękowa. Dodatkowo drugą atrakcją jest Muzeum Tajemniczy Las, które znajduje się na terenie Parku Ornamental Farm Bukowiec. Muzeum jest w pełni interaktywne i jest super rozrywką, nie tylko dla dzieci.

Gdzie w Bukowcu zostawić samochód?

Niewielu turystów wybiera się w pobliskie góry. Szlaki w okolicach Bukowca są prawie puste.

My przyjechaliśmy do Bukowca przede wszystkim, aby pochodzić po górach. Ale atrakcje majówki i nas trochę wciągnęły. Natrafiliśmy na koncert, było kilka stoisk z rękodziełem, a w pobliskiej Artystycznej Stodole można było napić się kawki.

W Bukowcu zaparkujecie w kilku miejscach. Parkingi są darmowe, oznaczone, jest na nich dużo miejsca. Jeden parking znajduje się naprzeciw Artystycznej Stodoły, a drugi – na którym my zostawiliśmy auto – jest przy Pałacu.

Teraz wystarczyło tylko przejść na druga stronę ulicy i już byliśmy na szlaku. Początkowo przeszliśmy przez Park Pałacowy. Minęliśmy dwa stawy: Kąpielnik i Staw Ponurej Kapliczki. I groblą przeszliśmy do lasu. Tu od początku towarzyszy nam szlak czerwony plus niebieskie oznaczenia szlaku św. Jakuba. W pewnym momencie szlaki rozchodzą się, a my zostajemy przy czerwonych szlakówkach. Przez łąkę wchodzimy do przepięknego lasu. Nasza trasa idzie lekko do góry, po drodze miniemy kilka typowych rudawskich formacji skalnych, aż dojdziemy w okolice szczytu Mrowiec. Na szczyt nie ma poprowadzonego szlaku. Nas już to nie dziwi.

Mrowiec – szczyt dla Miłośników Rudaw Janowickich

Mrowiec (513 m n.p.m.) jest zalesionym szczytem w Rudawach, leży dokładnie w paśmie Wzgórz Karpnickich. Szczyt jest wyraźnie zaznaczony, wznosi się na nim grupa ogromnych granitowych bloków, a także mniejszych skał i kamieni. Co ciekawe i nieco niezwykłe – na szczyt Mrowca prowadzą kamienne schody. Lata temu, jeszcze w XIX w. szczyt i przylegające ziemie ze względu na położenie w walory przyrodnicze został objęty programem kształtowania krajobrazu sentymentalnego. Program polegał na zagospodarowaniu terenu. Postały ścieżki leśne, wybudowane te właśnie kamienne schody, utworzono polanę. W 1835 r. na szczycie Mrowiec wzniesiono nawet kamienną wieżę widokową.

Niestety do naszych czasów przetrwały jedynie schody. Widoków ze szczytu Mrowca nie ma żadnych.

Wracamy do ścieżki i dochodzimy po chwili do skrzyżowania szlaków Pod Mrowcem. W tym miejscu do szlakówek czerwonych dołącza szlak koloru zielonego. Dalej idziemy szeroką leśną drogą do kolejnego skrzyżowania, gdzie przechodzimy na szlak niebieski św. Jakuba.

Kamienna pieczara przy potoku Jedlica. Mapa wycieczki.

Szlak prowadzi nas wzdłuż potoku Jedlica. I to jest bardzo przyjemna część naszej wędrówki. Potok szumi przyjemnie, wiosna zieleni się na drzewach. Mijamy po drodze kilka tablic z opisem przyrody. A chwilę przed powrotem do parku pałacowego warto zejść ze ścieżki w dolinę rzeki, gdzie znajdziecie kamienną pieczarę – jest to wydrążona grota skalna.

Wracamy przez piękny park do samochodu.

Redakcja trasygorskie.pl dziękuje Basi i Wojtkowi za piękny wpis. Poniżej zdjęcia i mapa.