Wielka Kopa

Rudawy Janowickie

Punkt startowy: Rędziny, parking za pozwoleniem gospodarza. Współrzędne: 50°48'42.4"N 15°56'34.7"E

Łatwa

do 2h

01/01/2023

Wielka Kopa – prawie najwyżej w Rudawach Janowickich

Wycieczka w skrócie:

1. Poziom trudności: łatwa. Trasa tam i z powrotem.
  2. Czas trwania: ok. 1,5 godziny, dystans ok. 4 kilometrów.
  3. Trasa niedostępna dla wózków, a także dla małych dzieci.
  4. Rower – nie.
  5. Pies – tak

Rudawy Janowickie

W Rudawach Janowickich bywamy ostatnio często. Z wielką chęcią zapuszczamy się w te malownicze, niewysokie góry.

Rudawy leżą we wschodniej części Sudetów, na Dolnym Śląsku, nieopodal Jeleniej Góry. Ciekawe formacje skalne zbudowane z granitu karkonoskiego przyciągają rocznie tysiące turystów w te strony. Poza skałami ruch turystyczny jest największy w okolicy Rezerwatu Kolorowe Jeziorka, ruin zamku Bolczów, a także szczytów Skalnik, Sokolik i Krzyżna Góra.

Rudawy mają do zaoferowania o wiele więcej, o czym przekonaliśmy się zarówno w części, gdzie mieszczą się Skały Starościńskie i Strużnickie, Skalny Most, czy też Lwia Góra.

Jednym z rzadziej odwiedzanych szczytów jest Wielka Kopa. Aż dziwne, gdyż wycieczka na ten szczyt może stanowić fajne przedłużenie szlaku do Kolorowych Jeziorek, które są chyba najpopularniejszym miejscem w Rudawach.

Wielka Kopa – prawie najwyższy szczyt Rudaw Janowickich

Wielka Kopa to czwarty co do wysokości szczyt Rudaw – mierzy 871 m n.p.m., znajduje się w ich wschodniej części. Można śmiało mówić o masywie Wielkiej Kopy, gdyż góra ukształtowana jest w zwornik z rozchodzącymi się promieniście ramionami niższych wierzchołków. Wielka Kopa zbudowana jest z granitu karkonoskiego, który tworzy skalne formacje na szczycie i w jego okolicy. Formacje te nie są tak spektakularne, jak te na Skalniku czy Sokoliku, ale tworzą ładną przestrzeń.

Za punkt startowy wybraliśmy sobie niewielką wieś Rędziny, gdzie znajduje się kamieniołom dolomitu o tej samej nazwie. Nie mieliśmy zamiaru tego dnia odwiedzać Rezerwatu Kolorowe Jeziorka, a trasa Rędzin wydawała się bardzo przyjemna.

Nie pomyliliśmy się.

Gdzie zaparkować samochód

W Rędzinach trudno było o miejsce parkingowe. Nie widziałam we wsi parkingu publicznego ani miejsc postojowych, a wszelka wolna przestrzeń oznaczona była jako prywatna. Zjechaliśmy z głównej drogi w boczną, gdzie oznaczony był szlak zielony i zapytaliśmy gospodarzy, czy można zaparkować u nich na posesji. Nie było z tym problemu.

To są dane współrzędne miejsca zjazdu 50°48’42.4″N 15°56’34.7″E, jednak nie mam pewności czy zawsze uda się tam zostawić samochód.

Jak dojść do Wielkiej Kopy

Zaraz przy naszym miejscu postojowym w Rędzinach były oznaczenia szlaku zielonego, którym doszliśmy aż na szczyt Wielkiej Kopy. To bardzo przyjemny spacer. W jedną stronę drogą to ok. 2 km. z czego większa część będzie pod górę. Jeżeli tylko odwrócicie się za siebie, zobaczycie przepiękne widoki nie tylko na wieś Rędziny, ale i dalej, na pasmo Karkonoszy. Trasa wiedzie przez przyjemny las, momentami wychodzimy na wolną przestrzeń, mijamy formacje skalne.

Dochodzimy do oznaczonego drogowskazem miejsca nazwanego Pod Wielką Kopą, a dalej idziemy nieoszlakowaną ścieżką do szczytu Wielkiej Kopy. Na górze zastaliśmy drewniany stolik, ławę oraz tablicę informacyjną, a także pozostałości starej wieży widokowej. Wielka szkoda, że nie ma tu wieży na szczycie — widoki byłby przednie. Szczyt Wielkiej Kopy jest cały zalesiony. Podobno są plany wybudowania nowej wieży, ale na razie niestety jej nie ma. Dlatego warto zejść dziką ścieżką nieco niżej, gdzie jest fajny punkt widokowy – ktoś postawił tam ławeczkę. To świetny pomysł, my tam wypiliśmy kawę i było wprost cudownie.

Powrót do Rędzin

Z powrotem szliśmy dokładnie ta samą drogą, z tym że teraz widoki mieliśmy przed oczami. A, że to była złota godzina, to możecie jedynie sobie wyobrazić, jak bardzo było pięknie!

Trasygorskie.pl dziękują Basi i Wojtkowi za super wpis zachęcający do wypadu w Rudawy Janowickie. Poniżej piękne zdjęcia i mapa.